Особливості внутрішкільного контролю за станом виховного процесу сучасного навчально-виховного закладу



Особливості  внутрішкільного контролю за станом  виховного процесу сучасного навчально-виховного закладу
Внутрішкільний контроль - один із головних засобів забезпечення надійної і достовірної інформації про стан виховної роботи, яка необхідна для прийняття керівництвом навчально-виховного закладу об'єктивного і своєчасного рішення.
Основне завдання внутрішкільного контролю - глибокий професійний аналіз стану виховного процесу та надання кваліфікованої допомоги.
Діяльність керівника школи щодо організації внутрішкільного контролю можна показати у вигляді такої послідовності дій:
1)  вивчення мети контролю;
2)  складання оперативного плану контролю (вибір об'єктів, визначення осіб, залучених до контролю, форм і методів контролю);
3)  підготовка до контролю (особиста підготовка директора, його заступників, ознайомлення із нормативними і методичними матеріалами, підготовка запитань для бесід  та анкет);
4)  педагогічний аналіз зібраного фактичного матеріалу й об'єктивна оцінка за певними критеріями;
5)  підготовка висновків, які випливають із аналізу зібраного матеріалу;
6) підготовка рекомендацій або пропозицій для коригування виховного процесу, визначення термінів і форм контролю за виконанням рекомендацій і пропозицій.
Основні об'єкти контролю:
класні керівники, вихователі, педагог-організатор, керівники гуртків, об'єднань за інтересами, а також форми навчальних і позанавчальних занять (уроки, виховні заходи, свята, вистави, конференцій тощо), шкільна документація, плани роботи тощо.
Види контролю розподіляються за такими ознаками:
1) за метою (попереджувальний, поточний, підсумковий);
2) за об'єктами (персональний, класноузагальнюючий);
3) за   широтою охоплення об'єктів (фронтальний, вибірковий);
4) за частотою перевірки (періодичний, систематичний).
Завдання психолого-педагогічного аналізу виховного заходу:
- вивчення методичного рівня педагога;
- корекція роботи педагога;
- вивчення педагогічного досвіду.
Визначення мети  відвідування виховного заходу
Мета відвідування має нести виховний і методичний зміст і може визначитись як окремими, так
і комплексними параметрами.
Наприклад: Мета відвідування виховного заходу:
Визначити (вивчити, виявити):
    рівень педагогічної кваліфікації класного керівника;
    характер взаємин класного керівника і учнів;
    рівень згуртованості учнівського колективу;
    оптимальність змісту виховного заходу;                                                                             
    розвиток самостійної і творчої активності учнів;                                                               
    стиль роботи класного керівника;]
    забезпечення індивідуального і диференційного підходу до учнів.
Відповідно поставленої мети формулюються пропозиції за наслідками аналізу:
Наприклад:
    Враховувати рівень вихованості учнів при визначенні мети і завдань заходу.
    Посилити контроль учнівського активу в підготовці і проведенні заходу.
    Залучити всіх учнів (більшість учнів) до різних видів діяльності при підготовці заходів.
    Продумати форми заохочення та активізації мислення учнів в процесі  пізнавальної діяльності.
    Доцільно співвідносити словесно-інформаційні і практичні методи виховання.
    Поглибити  самоосвітню  роботу  над удосконаленням  педагогічних  знань  і  вмінь
    Рекомендувати таку науково-методичну літературу.
            Безпосередньо  після  відвідування  виховного  заходу  можна провести первинну  обробку результатів: обгрунтувати позитивні моменти, факти що свідчать про науково-методичний  рівень педагога-вихователя, встановити очевидні зв'язки з його практичною діяльністю (форма виховного заходу,  його структура,  зміст,  використання методів виховання,  наявність елементів дискусії, проблемності, досягнення мети).
            Саме результати такого первинного аналізу слід довести до відома педагога в процесі співбесіди. Бесіда починається з того, що сам педагог-виховник робить аналіз виховного заходу. Самоаналіз корисний тим, що він дає можливість зрозуміти закономірність чи випадковість упущень, сформувати уявлення, як сам класний керівник ставиться до виховного заходу, в чому вбачає сильні і слабкі сторони.
         Всебічний аналіз виховного заходу керівник школи   може зробити після з'ясування   деяких питань у розмові з керівником методичного об'єднання,  іншими досвідченими працівниками, переглянути посібники, планування тощо.

Додаток №1.
План самоаналізу діяльності вчителя з питань підготовки та проведення  виховного заходу.
1. Педагогічне обґрунтування   виховного заходу. Доцільність його проведення. Участь учнів у виборі форми проведення заходу.
2. Місце даного виховного заходу у системі навчально-виховної роботи школи (класу). Його зв'язок з навчальним матеріалом, з іншою діяльністю виховного характеру.
3. Мета заходу. Наскільки вона досягнута.
4. Характеристика учасників заходу, охоплення їх активною діяльністю при складані плану,     підготовці та проведенні.
5. Оцінка педагогом результативності виховного заходу, його пізнавальна і виховна цінність.
6. Оцінка педагогом психологічного стану учнів під час підготовки і проведення заходу.
7. Які позитивні сторони та недоліки бачить сам педагог у проведенні заходу.
8. Які висновки сам вчитель робить на майбутнє.

Додаток № 2.
Вимоги до проведення виховного заходу
1. Чітке формулювання назви виховного заходу та розуміння педагогом його мети.
2.  Планування основних етапів виховного заходу та визначення завдань кожного з них.
3.  Організація підготовки заходу у відповідності до поставленої мети.
4.  Визначення оптимального змісту виховного матеріалу.
5. Вибір найбільш раціональних методів і прийомів виховного впливу на учнів на кожному  етапі заходу.
6.  Чіткість виховного заходу, оптимальний його темп і ритм.
7.   Гнучкість та широта "виховного маневру".
8.   Різноманітність і творчий характер діяльності учнів.
9.  Взаємозв'язок заходу з попередніми та наступними формами позакласної роботи з учнями.
Основні етапи виховного заходу
1. Психолого-педагогічний  аналіз  обстановки   в  колективі,   необхідність  проведення заходу та  формулювання його мети.
2.  Планування заходу.
3.  Організація виховного впливу на колектив (особистість).
4.   Безпосередній вплив на колектив (особистість). Проведення виховного заходу.
5.   Аналіз виховного заходу.

Додаток № З
Орієнтовна схема аналізу виховного заходу
1. Клас (гурток, об'єднання за інтересами тощо).
2. Форма виховного заходу.
3.  Кількість присутніх учнів, запрошених.
4.  Класний керівник (керівник гуртка, об'єднання за інтересами).
5.  Зовнішній вигляд учнів, їх поведінка.
6.  Хто залучений до проведення заходу?
7.  Обладнання, наочність, технічні засоби.
8.   Мета виховного заходу.
9.   Мета аналізу виховного заходу.

                                           Схема аналізу виховного заходу
1. Аналіз готовності педагога або колективу виконавців до проведення ВЗ:
- мета і завдання ВЗ;
- урахування рівня вихованості учнів при визначенні мети і завдань;
- місце ВЗ у загальній системі виховної роботи.
 2. Аналіз процесу підготовки та виховання ВЗ:
- роль класного керівника (керівника гуртка, об'єднання за інтересами);
- роль учнівського активу;
- забезпечення дружної та злагодженої роботи колективу в процесі підготовки ВЗ;
- роль учнівських органів самоврядування;
- надання тактовної допомоги учням;
- рівень участі дітей у підготовці ВЗ;
- аналіз правильності розподілу обов'язків;
строки виконання, облік.
3.   Аналіз проведення ВЗ:
а) організація (готовність дітей до проведення заходу, оформлення приміщення, обладнання, наочність, використання ТЗН, структурна схема ВЗ, чіткість, організованість, злагодженість, майстерність, дозування часу і раціональність його використання, участь представників громадськості);
б) зміст ВЗ (актуальність теми, змістова спрямованість, логічність, раціональність у доборі фактів, їх осмислення, глибина висновків, зв'язок з життям класу, школи, села, міста, району; добір питань, що хвилюють школярів);
в) методика проведення ВЗ: (врахування вікових особливостей школярів; можливість відвертого обміну думками; характер діалогу; стимулювання учнів до дискусії, до вироблення компромісної думки);
г) психологічний аналіз (поведінка учнів, їх активність, зацікавленість, ставлення до заходу; поведінка вчителя, його тон, ставлення до учнів, педагогічний такт, повага до самостійності думок, пропозицій, рішень учасників). 4. Результати:
— досягнення мети ВЗ;
— чи є захід цілісним, системним;
— які частини ВЗ вдалися краще, які гірше. 4.   Загальні висновки. Рекомендації.



Орієнтовна програма спостереження та аналізу виховного заходу
Дата « __ » ________________ 20__ року
Прізвище, ім’я, по батькові педагога ______________________________________________
_____________________________________________________________________________
Мета відвідування _____________________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Тема заняття і форма проведення ________________________________________________
_____________________________________________________________________________
Схема самоаналізу виховного заходу
п/п
Методичні вимоги до організації і проведення виховного заходу
Висновок, зауваження, пропозиції
1.                 
Тема заходу. Її актуальність. Відповідність віковим особливостям, запитам, інтересам даного дитячого колективу. Участь школяра у виборі теми.

2.                 
Форма проведення. Доцільність вибору форми. Її відповідність психофізіологічним особливостям школяра. Врахування можливості адекватної участі дітей у заході.

3.                 
Мета заходу. Її чіткість, конкретність, спрямованість на підвищення рівня розвитку вихованості учнів.

4.                 
Підготовка заходу. Наявність і продуманість плану чи програми підготовки. Конкретність доручень учням, доведення до них кінцевої мети заходу, змісту організаторської діяльності, їх права та обов’язки.

5.                 
Активність і самостійність школярів. Створення для підготовки заходу тимчасового дитячого органу – ради справи (штабу, робочої групи).

6.                 
Проведення заходу.  Толерантність і демократичність взаємостосунків педагогів і дітей, членів ради справи і учасників заходу. Точність і організованість початку. Ефективність оформлення. Підготовка учнів до активного сприймання нової інформації. Змістовність заходу, достовірність, науковість, емоційна насиченість фактичного матеріалу, зв'язок з життям, опора та життєвий досвід учнів. Доцільність відбору методів і методичних прийомів. Роль педагога у проведенні заходу. Раціональне використання ТЗН. Увага, зацікавленість, дисциплінованість дітей. Спрямованість заходу на розвиток національної свідомості та самосвідомості, її загальнолюдських рис, підвищення загальнокультурного рівня, наявність елементів відвертої розмови про хід проведення заходу (що вдалось і чому? Що не вдалось і чому? Які шляхи удосконалення роботи?)

7.                 
Загальні висновки. Досягнення мети, реалізація розвиваючих, виховних, пізнавальних можливостей заходу. Ставлення учнів до заходу, ступінь їх задоволення. Що дає виховний захід для розвитку учнів. Формування у них:
а) національної свідомості і самосвідомості, морально-ціннісних орієнтацій;
б) художньо-естетичної свідомості і культури;
в) трудових навичок тощо.


1.     Педагогічне обґрунтування виховного заходу.
2.     Доцільність його проведення. Вибір форм проведення заходу.
3.     Місце заходу в системі навчально-виховної роботи класу. Його зв'язок з виховною діяльністю.
4.     Мета заходу. Наскільки досягнута.
5.     Характеристика учасників заходу, охоплення їх активною діяльністю при складанні плану, підготовці та проведенні.
6.     Оцінка педагогом психологічного стану учнів під час підготовки і проведення заходу.
7.     Які позитивні аспекти і які недоліки бачить сам класний керівник у проведенні заходу.
8.     Які висновки робить сам педагог на майбутнє?


Орієнтовна схема аналізу виховного заходу
Дата: ________________________________________________________
Клас(и)    _____________________
Форма заходу: _________________________________________________
Тема:____________________________________________________________
Мета заходу:___________________________________________________
Хто проводить:__________________________________________________
Мета відвідування:______________________________________________
Основні параметри аналізу.
І. Аналіз готовності педагога (педагогічного колективу) до проведення ви­ховного заходу:
1. постановка мети і завдань заходу; на виховання яких якостей учнів спря­мовано захід;
2. урахування рівня вихованості учнів під час визначення мети і зав­дань заходу;
3. місце даного заходу в загальній системі виховної роботи.
II. Процес підготовки:
1. спрямовуюча роль класного керівника (педагога-організатора, керівника гуртка) у ході підготовки заходу, тактовна допомога учням;
2. роль органів самоврядування під час підготовки й проведення заходу;
3. забезпечення в процесі підготовки згуртованої, злагодженої роботи колек­тиву; формування стосунків співробітництва, взаємодопомоги, вимогливості;
4. організація діяльності учнів (вихованців): уточнення обов'язків і повнова­жень кожного учня (вихованця) та встановлення конкретних термінів виконан­ня окремих завдань тощо.
III. Проведення заходу:
1. Організація:
а) місце проведення, оформлення приміщення, обладнання, використання наочності, ТЗН;
б) своєчасність початку та організоване проведення;
в) дотримання регламенту, доцільність його використання;
т) участь представників громадськості, батьків у проведенні заходу; ефек­тивність їхньої участі;
ґ) дотримання під час заходу санітарно-гігієнічних вимог, правил пожежної безпеки, техніки безпеки;
д) запобігання перевтомі та врахування особливостей фізичного розвитку учнів (вихованців);
е) зовнішній вигляд учнів (вихованців);
ж) дисципліна.
2. Зміст:
а) цілеспрямованість; чи доведено мету до учнів (вихованців);
б) зв'язок із життям класу, школи, району, міста;
в) використання під час проведення заходу питань, які хвилюють учнів;
г) врахування вікових та індивідуальних особливостей; ґ) емоційна насиченість заходу;
д) вплив на розширення світогляду учнів, на розвиток пізнавальних інтересів.
3. Методика проведення:
а) чи оптимально обрано форму проведення (бесіда, ранок, лекція, година спілкування, конференція, конкурс тощо);
б) роль класного керівника (педагога-організатора, керівника гуртка) у проведенні заходу, його педагогічна майстерність;
в) наявність елементів обговорення, відкритого обміну думками в ході заходу;
г) рівень самостійності учнів у обговоренні проблем.
 IV. Результати:
1. Досягнення поставлених педагогом мети та завдань даного заходу.
2. Виконання плану заходу.
3. Аналіз ставлення учнів до змісту заходу, рівень їхньої активності.
4. Чи був захід цілісною системою, чи набором різних, необ'єднаних між со­бою частин?
5. Що вдалося краще, що гірше? Цікаві знахідки педагога.
V. Загальні висновки


                  Аналіз виховного заходу
Дата: _____________________________________________
Клас(и):_____________________
Форма заходу: ______________________________________
Тема:_________________________________________________
Мета заходу:________________________________________
Хто проводить:_______________________________________
Мета відвідування:___________________________________


Параметри аналізу


Позитивні аспекти заходу (досягнення)


Негативні аспекти заходу (зауваження)


І. Аналіз готовності  педагога





II. Процес підготовки






III. Проведення заходу:

1.Організація

2.Зміст

3. Методика  проведення





IV. Результати





V. Загальні висновки





VI. Рекомендації










 

 

 

Дата: __________________Клас (и)_____________

Форма заходу_______________________________
Тема:______________________________________
Хто проводить:______________________________
Мета відвідування:___________________________

Основні параметри аналізу

1. Аналіз готовності педагога (педагогічного колективу) до проведення виховного заходу:
1.1. Постановка мети і завдань заходу; якості особистості школярів, на виховання яких спрямовано захід.
1.2. Урахування рівня вихованості учнів під час визначення мети і завдань заходу.
1.3. Місце виховного заходу в загальній системі виховної роботи.
2. Процес підготовки:
2.1. Спрямовуюча роль класного керівника (педагога-організатора, керівника гуртка) у ході підготовки заходу, тактовна допомога учням.
2.2. Роль органів учнівського самоврядування під час підготовки й проведення заходу.
2.3. Забезпечення в процесі підготовки згуртованої, злагодженої роботи колективу; формування стосунків співробітництва, взаємодопомоги, вимогливості.
2.4. Організація діяльності учнів (вихованців): уточнення обов'язків і повноважень кожного учня (вихованця) та встановлення конкретних термінів виконання окремих завдань тощо.
3. Проведення заходу:

3.1. Організація:
  • місце проведення, оформлення приміщення, обладнання, використання наочності, ТЗН;
  • своєчасність початку та організаційне проведення;
  • дотримання регламенту, доцільність його використання;
  • участь представників громадськості, батьків у проведенні заходу; ефективність їхньої роботи;
  • дотримання під час заходу санітарно-гігієнічних вимог, правил пожежної безпеки, техніки безпеки;
  • запобігання перевтомі та врахування особливостей фізичного розвитку учнів (вихованців);
  • зовнішній вигляд учнів (вихованців);
  • дисципліна.
3.2. Зміст:
  • цілеспрямованість; доведення мети до учнів (вихованців);
  • зв’язок із життям класу, школи, району, міста;
  • використання під час проведення заходу питань, які хвилюють школярів;
  • врахування вікових та індивідуальних особливостей;
  • емоційна насиченість заходу;
  • вплив на розширення світогляду учнів, на розвиток пізнавальних інтересів.
3.3. Методика проведення:
  • форма проведення заходу (бесіда, ранок, лекція, година спілкування, конференція, конкурс тощо);
  • роль класного керівника (педагога-організатора, керівника гуртка) у проведенні заходу, його педагогічна майстерність;
  • наявність елементів обговорення, відкритого обміну думками в ході заходу;
  • рівень самостійності школярів у обговоренні проблем.
4. Результати:
4.1. Досягнення поставлених педагогом мети та завдань даного заходу.
4.2. Виконання плану заходу.
4.3. Аналіз ставлення школярів до змісту заходу, рівень їхньої активності.
4.4. Цілісність та системність заходу.
4.5. Кращі сторони заходу; цікаві знахідки педагога.
4.6. Виявлені недоліки у проведенні виховного заходу.
5. Загальні висновки

6. Рекомендації




Аналіз виховного заходу

Дата                                       Клас                                                                 
Хто проводить (класний керівник, учитель)                                                                   
Тема заходу                                                                                                                                                                                                                                        
Мета проведення                                                                                                                                                                                                                               
Мета відвідування заходу                                                                                                                                                                                                                

№ п/п
Етапи
Критерії діяльності
Оцінювання діяльності
Зауваження,
рекомендації
Так

Частково
Ні
І.1.
Загальні відомості:
Вид діяльності: входить в систему.





2.
Психологічне обґрунтування вибору даного виду виховного заходу і змісту діяльності учасників виховного заходу:
-         відповідність заходу загальним виховним задачам;
-         віковим особливостям учнів.







ІІ.1.

Підготовка заходу
Методика підготовки заходу: планування,
розробка.




2.
Залучення учнів до підготовки.




3.
Розуміння необхідності і значущості заходу.




4.
Наявність плану виховного заходу.




ІІІ. 1.
Хід заходу
Раціональність, логічність структури.




2.

Змістовність та організованість проходження заходу.




3.

Вплив на інтелектуальну й емоційно-моральну сферу  учнів. Їх розумова діяльність.




4.
Творчий характер роботи вчителя, учнів.




5.
Вплив заходу на формування суспільної і громадянської думки.




6.
Активність учнів у проведенні заходу.




7.
Ефективність і доцільність використання наочності та ТЗН.




8.
Участь та вплив виховного заходу на учнів з дивіантною поведінкою.




9.








Роль і місце вчителя (класного керівника) на даному заході:
-         володіння методикою проведення виховного заходу;
-         врахування вікових та індивідуальних особливостей учнів;
-         врахування рівня розвитку класного колективу;
-         взаємостосунки вчителя і учнів.













10.
Відповідність заходу до плану роботи класного керівника (вчителя).




ІV
Загальна оцінка виховного заходу
Результативність заходу. Чи досягнуті очікувані результати виховного заходу.





Висновки (досягнення мети заходу, реалізація пізнавальних, розвивальних, виховних можливостей заходу)


Рекомендації


Аналіз  проведення  виховного  заходу
1.Організація
-готовність  учнів;
-використання  наочності;
-чіткість,  організованість;
-оформлення  приміщення;
-раціональне  використання  часу.
2.Зміст
-логічність;
-актуальність  теми;
-глибина  висновків;
-зв’язок  із  життям  учнів.
3.Методика
-характер  діалогу;
-стимулювання  учнів  до  дискусії;
-можливість  відвертого  обміну  думками;
-врахування  вікових  особливостей  учнів.
4.Психологічна  обстановка
-поведінка  учнів;
-педагогічний  такт;
-активність,  зацікавленість  учнів.
5.Результати
-вирішення  конкретних  завдань.
6.Загальні  висновки.
7.Рекомендації.
Рівень досягнення мети і завдань виховного заходу

І. Науково-методичні засади підготовки і проведення виховного заходу:
1
Актуальність теми, її вмотивованість


2
Врахування вікових особливостей дітей


3
Форма проведення заходу, доцільність вибору саме цієї форми



4
Доцільність вибору методів і методичних прийомів


ІІ. Реалізація пізнавальних, розвиваючих можливостей виховного заходу:
1
Наявність елементів дискусії, проблемності, відвертої розмови


2
Розвиток особистості учнів вдосконалення інтелекту і логічного мислення, вироблення навичок до самовдосконалення




3
Достовірність, науковість та емоційна насиченість фактичного матеріалу, зв’язок з життям, опора на життєвий досвід учнів




ІІІ. Досягнення виховних завдань заходу:
1
Забезпечення національної спрямованості, тісного зв’язку з ідеалами, традиціями, звичаями вітчизняної духовної культури



2
Виховання учнів активними свідомими громадянами незалежної держави



3
Розвиток позитивних загальнолюдських якостей


4
Розвиток творчих здібностей


5
Розвиток ініціативи і самодіяльності, залучення учнів до активної участі в громадському житті




6
Формування відносин співробітництва, взаємодопомоги




Висновки:_________________________________________

Пропозиції:                                                                                                                                                                                      

Підпис відвідувача



Аналіз виховного заходу  
 клас           дата                  
Класний керівник                                категорія       стаж     
Всього учнів                          присутніх              запізнилось Тема заходу                                                                                
                                                                                                     
Мета заходу                                                                               
                                                                                                     
Мета відвідування                                                                     
                                                                                                     

Основні алгоритми виховного заходу та моніторингу

Організаційно-виховна діяльність класного керівника
Рівень розвитку
Організаційно-пізнавальна діяльність учнів
Рівень розвитку
1
Точність і організованість початку:
- психологічний настрій;
- організація уваги  

Підготовка до заходу:
- робота органів самоврядування, окремих учнів у визначенні теми та реалізація ідей заходу;
- активність і самостійність учнів

2
Мотивація діяльності:
- мета заходу, її чіткість, конкретність на підвищення рівня розвитку особистості учнів

Увага, зацікавленість, дисциплінованість учнів:
- початок заходу;
- середина;
- закінчення

3
Організація підготовки заходу у відповідності до поставленої мети:
- наявність і продуманість плану чи програми підготовки;
- конкретність доручень учням

Рівень креативності (творчості)  пізнавальній діяльності:
- різноманітність і творчий характер діяльності

4
Визначення оптимального змісту виховного матеріалу:
- актуальність теми;
- логічність, цілеспрямованість, раціональність у доборі фактів, їх осмислення;
- глибина висновків;
- зв’язок з життя класу, школи, міста, району;
- раціональне використання наочності, ТЗН;
- ефективність оформлення 

Психологічно-педагогічні умови заходи:
- культура спілкування;
- ставлення учнів до заходу, ступінь їх задоволення;
- відповідність змісту психологічним віковим особливостям учнів;
- педагогічний такт;
- санітарно-гігієнічні умови;
- дотримання ТБ та умов ОБЖ

5
Використання методів виховання:
- формування свідомості учнів;
- організація діяльності учні і формування досвіду поведінки;
- стимулювання діяльності учнів;
- контроль за ефективністю виховання 



6
Форма проведення заходу:
- доцільність вибору саме цієї форми;
- відповідність форми психологічним особливостям учнів;
- наявність елементів дискусії, проблемності, відвертої розмови;
- врахування можливості активної участі в обраній формі всіх чи більшості учнів



Немає коментарів:

Дописати коментар