Колективний аналіз виховної діяльності школи



Колективний аналіз виховної діяльності школи


Колективний аналіз виховної роботи повинен бути системним і охоплювати всіх учасників педагогічного процесу. 

            Організація виховної роботи в школі починається і закінчується аналізом, який допомагає встановити причинно-наслідкові – зв’язки між компонентами виховного процесу – метою, змістом, формами, методами, умовами та результатами, а також прослідкувати вплив процесу на рівень вихованості учнів.
         Одна з основних вимог до аналізу виховної роботи – системність, він повинен охоплювати всі елементи системи виховання, всіх учасників педагогічного процесу. У зв’язку необхідним є включення в аналіз всіх суб’єктів виховної системи школи. Тільки за цієї умови можна говорити про його всесторонність, об’єктивність і достовірність даних.
         Розглянемо методику підготовки та проведення колективного аналізу виховної роботи школи.
         Мета аналізу: розробити програму розвитку виховної системи школи.
         Завдання:
1.     Виявити позитивний досвід педагогів і визначити умови отримання високих результатів.
2.     Виявити типові недоліки в роботі педагогів по розвитку виховного середовища школи.
3.     Визначити ступінь впливу умов школи на вихованість учнів.
4.     Визначити напрями, способи і засоби розвитку виховної системи школи на основі вивчення думки всіх учасників освітнього процесу.
5.     Розробити систему мір по усуненню недоліків і покращення виховного середовища школи.
Програма підготовки колективного аналізу
         Підготовка до колективного аналізу проводиться в травні протягом 2-3 тижнів. Цим займаються творчі групи, які складаються з 3-5 чоловік. Кожна з груп має свою дослідницьку програму. Підготовка здійснюється слідуючим чином.
         Перший етап. На адміністративній нараді при директорові попередньо визначається склад груп, які можуть найкраще підготувати матеріали до аналізу на основі проведених досліджень.
         Другий етап. Заступник директора школи з виховної роботи, відповідальний за колективний аналіз, проводить попередні зустрічі з кожним можливим учасником творчих груп, домовляючись з ними про участь у роботі по підготовці колективного аналізу.
         Третій етап. На загальних зборах творчих груп директор школи формулює основні завдання дослідження. Потім на оперативній нараді при директорові всьому педагогічному колективу оголошується склад груп з підготовки до аналізу, його тема, мета, способи підготовки.
         Четвертий етап. Групи знайомляться з програмами дослідження, методами їх проведення, правилами оформлення довідки і способами подачі матеріалу.
         1-а група. Аналіз стану виховної роботи очима учнів школи.
         Мета дослідження – вивчення думки учнів про виховну роботу і організацію взаємодії в школі і в класі.
         Завдання дослідження:
1.     Визначити ступінь участі дітей в житті школи, у підготовці та проведенні міроприємств у школі і в класі.
2.     Виявити емоційне відношення учнів до школи, до міроприємств у школі і в класі; відношення дітей до негативних явищ у школі.
3.     Визначити ступінь задоволення дітей відносинами мід всіма учасниками освітнього процесу.
Дослідження проводяться на класних зборах 5-11 класів. Робота ведеться згідно опитальника. Анкети роздаються всім учням, які відповідають на запитання протягом 15-20хв.
Дорогий друг!
Запрошуємо взяти участь в опитуванні з проблем шкільної виховної системи. Твоя думка допоможе краще зрозуміти існуюче положення і виробити рекомендації щодо зміни умов і змісту виховної роботи.
Маємо надію на відверті відповіді. Результати опитування будуть використані лише в узагальненому вигляді, тому своє прізвище можна не називати.
Заповнювати анкету просто. Необхідно по кожному запитанню ознайомитися з варіантами відповідей, потім обрати ту, яка найбільше відповідає твоїй думці.
Наперед вдячні і бажаємо успіхів.
1.З яким почуттям ти зазвичай ідеш до школи?
а) у більшості випадків з гарним настроєм;
б) коли як;
в) у більшості випадків з поганим настроєм;
г) важко відповісти.
2.Чи приймав ти участь у підготовці і проведенні шкільних міроприємств (зустрічей за інтересами, диспутах, конкурсах, змаганнях…)?
а) так, постійно;
б) так, не завжди;
в) ні, не приймав участь;
г) про такі міроприємства не знаю;
д) важко відповісти.
         3.Чи приймав ти участь у підготовці та проведенні класних міроприємств?
а) так, постійно;
б) так, не завжди;
в) ні, не приймав участь;
г) важко відповісти.
         4.Чи багато шкільних міроприємств, що тебе радують і ти їх чекаєш з нетерпінням?
а) так, їх більшість;
б) так, їх немало;
в) такі міроприємства – рідкість;
г) немає таких міроприємств.
         5.Чи є у тебе нагороди, подяки за участь в олімпіадах, святах, конкурсах?
а) так;
б) ні.
         6.На твій  погляд однокласники є активними учасниками в житті школи, класу?
а) так, їх більшість;
б) так, їх немало;
в) так, але їх меншість;
г) важко відповісти.
         7.Чи завжди ти знаходиш взаємодопомогу в своєму класі?
а) так, постійно;
б) так, не завжди;
в) скоріше це виключення;
г) важко відповісти.
         8.Чи подобаються взагалі тобі міроприємства, що проводяться в класі?
а) так, завжди;
б) так, не завжди;
в) ні, не подобаються;
г) важко відповісти.
         9.Чи подобаються взагалі тобі шкільні міроприємства?
а) так, завжди;
б) так, не завжди;
в) ні, не подобаються;
г) важко відповісти.
         10.У кожної людини складаються з оточуючими різні відносини. Наскільки ти задоволений відносинами:
- з однокласниками:
а) в основному задовільні;
б) в чомусь задовільні, а в чомусь – ні;
в) в основному незадовільні;
г) немає ніяких відносин;
- з учнями інших класів:
а) в основному задовільні;
б) в чомусь задовільні, а в чомусь – ні;
в) в основному незадовільні;
г) немає ніяких відносин;
- з класним керівником:
а) в основному задовільні;
б) в чомусь задовільні, а в чомусь – ні;
в) в основному незадовільні;
г) немає ніяких відносин;
- учителями школи:
а) в основному задовільні;
б) в чомусь задовільні, а в чомусь – ні;
в) в основному незадовільні;
г) немає ніяких відносин.     
         11.Чи зустрічаєшся ти з класним керівником додатково після уроків?
а) так;
 б) ні.
         12.Чи турбують тебе негативні прояви у відносинах учнів школи ( відповідь дати по кожній категорії)?
а) так;
б) ні.
Грубість, наговори, паління, обман, зазнайство, випивки, наркоманія, вандалізм, матерщина.
         13.Чи хотів би ти навчатися у другій школі?
а) так, чому?
Б) ні, чому?
         14. Твої пропозиції щодо організації шкільного життя. Напиши.

         Після проведення анкетування і статичної обробки результатів по класам і по школі вцілому творча група з’ясовує  причини тих чи інших показників, проводячи співбесіди з активами класів. Отримавши додаткові дані, група приступає до написання довідки.
         Структура довідки загальна для всіх груп:
1.     Тема дослідження.
2.     Мета.
3.     Учасники дослідження.
4.     Час і об’єм дослідження.
5.     Зміст дослідження.
6.     Результати.
7.     Причини позитивних і негативних явищ.
8.     Способи усунення негативних причин на рівні мети і задач.
9.     Система мір по усуненню виявлених негативних причин, строки усунення, відповідальні.
10.            Прогнозовані результати після реалізації системи мір.
Підготовлена довідка обговорюється з директором школи та його заступником з виховної роботи. На цьому робота групи завершується.
         2-га група. Аналіз виховної роботи очима батьків учнів школи.
         Мета дослідження -  вивчення думки батьків учнів про виховну роботу і організацію взаємодії в школі і класі.
         Задачі дослідження:
1.     Визначити активність участі дітей та їх батьків в житті школи, підготовці та проведенні шкільних та класних міроприємств.
2.     Виявити емоційне відношення батьків учнів до школи, шкільних та класних міроприємств, відношення до негативних явищ у школі.
3.     Визначити ступінь задоволення батьків учнів відносинами між учасниками освітнього процесу.
Дослідження проводиться на класних батьківських зборах (1-11кл). Робота ведеться згідно опитальника. Анкети роздаються всім батькам, які відповідають на запитання протягом 15-20хв.
Шановні батьки!
Запрошуємо взяти участь в опитуванні з проблем шкільної виховної системи та взаємодії вчителів та батьків.
Ваша думка допоможе краще зрозуміти існуюче положення і виробити рекомендації для педагогічного колективу щодо покращення змісту виховної роботи школи.
Маємо надію на відверті відповіді. Результати опитування будуть використані лише в узагальненому вигляді, тому своє прізвище можна не називати. Вкажіть лише номер класу.
Заповнювати анкету просто. Необхідно по кожному запитанню ознайомитися з варіантами відповідей, потім обрати ту, яка найбільше відповідає вашій думці.
Наперед вдячні і бажаємо успіхів.
1.З яким почуттям ваша дитина зазвичай іде до школи?
а) у більшості випадків з гарним настроєм;
б) коли як;
в) у більшості випадків з поганим настроєм;
г) важко відповісти.
2.Чи приймала участь ваша дитина  у підготовці і проведенні класних міроприємств ?
а) так, постійно;
б) так, не завжди;
в) ні, не приймав участь;
г) важко відповісти.
         3. З  яким почуттям ви зазвичай ідете на батьківські збори?
а) у більшості випадків з гарним настроєм;
б) коли як;
в) у більшості випадків з поганим настроєм;
г) важко відповісти.
4.Чи подобаються взагалі вам міроприємства, що проводяться в класі?
а) так, завжди;
б) так, не завжди;
в) ні, не подобаються;
г) важко відповісти.
         5.Чи подобаються взагалі вам шкільні міроприємства?
а) так, завжди;
б) так, не завжди;
в) ні, не подобаються;
г) важко відповісти.
         6. Наскільки ви задоволені відносинами, що склалися у вас з класним керівником?
а) в основному задовільні;
б) в чомусь задовільні, а в чомусь – ні;
в) в основному незадовільні;
г) важко відповісти.
         7.На вашу думку за останній рік:
а) школа стала кращою;
б) ніяк не змінилася;
в)школа стала гіршою;
г) важко відповісти.
         8.Що вам подобається і що не подобається у вашій школі?
         9.Ваші пропозиції щодо організації шкільного життя.
Після проведення анкетування і статичної обробки результатів по класам і по школі в цілому творча група з’ясовує  причини тих чи інших показників, проводячи співбесіди з батьківськими активами класів. Отримавши додаткові дані, група приступає до написання довідки.
Підготовлена довідка обговорюється з директором школи та його заступником з виховної роботи. На цьому робота групи завершується.
3-я група. Вивчення самопочуття педагогів у школі.
Мета дослідження: визначити ступінь задоволення педагогів життєдіяльністю в загальношкільному суспільстві та своїм положенням у ньому.
Задачі дослідження:
1.     Визначити рівень готовності педагогічного колективу школи до взаємодії та спілкування.
2.     Оцінити стан психологічного мікроклімату в педагогічному колективі школи.
3.     Визначити ступінь задоволення педагогів відносинами з учасниками освітнього процесу.
Дослідження проводиться на загальних зборах педагогів. Робота ведеться згідно опитальника. Анкети роздаються всім вчителям. Відповіді даються протягом 5-10хв.
         Шановний колего!
         Просимо вас відповісти на поставлені запитання, підкресливши відповідь чи написавши свою. Анкета не підписується.
1.     Я зазвичай приходжу до школи:
а) з гарним настроєм;
б) без підйому і піднесеності;
в) з поганим настроєм;
г) важко відповісти.
2. В школі я:
а) чекаю спілкування з колегами;
  б) байдужий до оточуючих;
в) не хочу спілкуватися ні з ким.
3. В процесі ділового спілкування я проявляю:
а) довіру і добропорядність;
б) нервозність і роздратованість;
в) «снисходительность»;
г) важко відповісти.
4. Успіх  кожного мого колеги викликає в мене:
а) радість;
 б) хворобливу реакцію;
в) не знаю.
5. Я зустрічаю нового члена колективу:
а) радушно;
б) байдуже;
в) вибірково.
6.В разі неприємностей на роботі я:
а) шукаю причини в собі;
б) шукаю причини в інших;
в) намагаюся розв’язати проблему відразу;
г) не звертаю уваги, з часом все з’ясується.
7. Коли я спілкуюся із заступником директора з виховної роботи, то відчуваю себе:
а) природньо, невимушено;
б) напружено.
8. Запрошення до директора викликає у мене:
а) професійний інтерес;
б) почуття тривоги і занепокоєння.
9. Поява директора серед нас викликає у мене:
а) приємне почуття;
б) занепокоєння;
в) негативні емоції.
10. Зазвичай критичні зауваження колегам я висловлюю:
а) відкрито;
б) обговорюю у вузькому колі;
в) вважаю, що це не моя справа.
11. В колективі я:
а) ділюся своїми радощами і печалями;
б) «своє» ношу в «собі».
12. Скільки років ви працюєте в школі?
13. Вкажіть причини, які негативно впливають на ваше самопочуття?
Способи обробки анкет: на чистій анкеті з питаннями проти кожної відповіді відмічається число відповідаючи.
Після обробки анкет кожен член групи проводить бесіду приблизно з 5 педагогами школи, щоб з’ясувати причини, що впливають на настрій вчителів.
Отримавши загальну картину ситуації і з’ясувавши причини підвищення рівня тривожності педагогів, група готовить довідку і пропозиції, що являють собою систему мір по зниженню дискомфорту серед педагогів.
Підготовлена довідка обговорюється з директором та його заступником з виховної роботи. На цьому робота групи завершується.
4-та група. Вивчення рівня вихованості учнів.
Мета дослідження: відстеження динаміки рівня вихованості учнів та напрацювання практичних рекомендацій по його підвищенню.
Задачі дослідження:
1.     Вивчення рівня вихованості учнів.
2.     Розкриття психологічних резервів особистості учнів.
3.     Визначення напрямів спільної роботи педагогів і психолога.
Діагностику рівня вихованості учнів проводить шкільний психолог. Процедура діагностичного аналізу вихованості школярів полягає в тому, щоб відстежити зміни вивчених параметрів і причини, що їх викликають, проаналізувати спостережувані явища. Установити закономірності, розкрити їх прояви в конкретних умовах педагогічної діяльності.
Після аналізу сформованості окремих якостей особистості кожного учня складається загальна карта по класу і по школі.
Одержавши всю картину ситуації і з’ясувавши причини підвищення (зниження) рівня вихованості, психолог готує довідку  і пропозиції, що являють собою систему мір з підвищення рівня вихованості школярів.
Підготовлена довідка обговорюється з директором і його заступником з виховної роботи. Після цього робота завершена.
Після закінчення роботи всіх творчих груп заступник директора з виховної роботи, виходячи з результатів проведених досліджень, приступає безпосередньо до педагогічного аналізу виховної діяльності освітньої установи.
Таким чином, аналіз завершується синтезуванням, що допомагає пізнати ціле, в результаті чого робляться кінцеві висновки, аргументовані об’єктивними даними.

Немає коментарів:

Дописати коментар